"Al teatre sempre hi ha molts amors i moltes penes, tants o més que a la vida real. L’escena concentra els fets, els sintetitza perquè en dues hores puguem viure allò que en temps real es viuria en anys; emocions que realment experimentem en comptagotes, a l’escena transcorren en uns minuts, s’alteren, es capgiren, es transmuten, i aquest és precisament l’art d’un autor: que l’emoció no decaigui. Per això les peripècies dels personatges ens arrosseguen amb tanta força que per una estona oblidem els nostres propis plaers i dolors. I quan tot això s’expressa en el doble llenguatge de l’òpera, en el que la música parla encara més directament a la sensibilitat del que ho fan les paraules, les emocions poden ser tan fortes que arribem a sentir com a pròpies les que ens mostren els actors.
D’entre les moltes llàgrimes vessades damunt l’escena, n’hi ha unes, les que flueixen en l’amarg plor de Lucia, que ens impressionen potser més que d’altres. Res a veure amb la dolça «Una furtiva lacrima», en la qual l’enamorat plora de felicitat i ens diu que es pot morir d’amor. En aquell moment, Donizetti canta a la joia de viure, encara que ens parli de mort. No, Lucia no plora mai d’amor, sinó de dolor, d’un dolor d’una intensitat inusitada que l’ha dut a la follia, en una faula exaltada típicament romàntica, emmarcada en aquests foscos castells nòrdics tan propis de les novel·les de Walter Scott.
Per què, quan la nostra estètica i la nostra manera de viure es troben ja tan lluny del romanticisme, ens segueix interessant avui la història de Lucia di Lammermoor? Per què, com en els dies de la seva estrena, segueix convocant els públics més diversos, segueix fent-nos patir, ens commou encara? Tres raons em semblen bàsiques per explicar aquest triomf secular: la primera, Donizetti, la seva música espectacular, que amb Lucia arriba a uns tons lírics d’alta volada; la segona, la brutalitat del conflicte que ens revela que, de la primera escena a l’última, manté una tensió dramàtica poc freqüent, gairebé sense donar-nos treva, sense deixar-nos relaxar; i la tercera, perquè ens explica una història emblemàtica: la d’una dona sacrificada als interessos aliens, a les lluites entre homes, utilitzada per ells com a moneda de canvi per reforçar les seves posicions, les seves rivalitats, les seves ambicions. I no solament manipulada per un germà frívol i insensible, sinó sobretot dividida interiorment entre el deure familiar, assumit amb horror, i un amor que l’arrossega i al que ha promès lliurar-se per sempre."

Marina Subirats
No hi ha cel per a Lucia


"Desde mediados de los años sesenta del pasado siglo hemos asistido a un vastísimo despliegue de discursos y encuentros destinados a la ayuda a los países pobres y, dentro de estos, a los grupos que se encontraban en peores condiciones. Naciones Unidas con sus diversas agencias, estados, ONG más tarde, programas, proyectos. Parecería que con tanto esfuerzo la humanidad debiera haber conseguido nivelar las desigualdades o por lo menos disminuir su amplitud, tanto entre países y grupos sociales como incluso entre individuos. Y sin embargo, hoy sabemos que las desigualdades están creciendo a una extraordinaria velocidad: desigualdades entre países, entre grupos sociales, entre individuos. Desigualdades económicas, en primer lugar, pero también políticas y culturales, vinculadas en gran parte a aquellas. Todo ello, a pesar de los grandes aumentos de productividad a los que hemos asistido, que permitirían vivir en un nivel relativamente alto a toda la humanidad existente en estos años iniciales del siglo XXI, si la distribución de la riqueza fuera realmente igualitaria y se rigiera por criterios sensatos en lugar de estar basada en la codicia. No es este el lugar para discutir a fondo los datos de la creciente desigualdad; bastará dar una muestra de ella y remitir a los informes que nos la describen en detalle. Su medición exacta no es fácil; depende, en gran medida, de cómo se defina la comparación, entre países, entre grandes zonas del mundo, entre individuos. Al mismo tiempo, depende de cuales sean los elementos que se comparan: rentas, patrimonio, entorno social, acceso a los recursos. Es por ello que, en general, para comparar situaciones de diversos países o épocas prefiero utilizar un indicador que me parece mucho más sintético: la esperanza de vida, que en cierto modo resume las oportunidades existentes en cada país y la calidad media de la vida. Aunque también aquí cabe distinguir, dentro de un mismo país, entre grupos con mayor o menor esperanza de vida, dato que difícilmente está disponible en ninguna parte."

Marina Subirats
Pobreza y globalización


“Hay que mostrar que la forma actual de la masculinidad no es sino una forma histórica, modificable y no necesaria y hay que encontrar caminos para proceder a esa modificación. (…) Instalados en una posición social de dominio –en relación a las mujeres- a los hombres no les ha sido preciso analizar sus formas de comportamiento, sus problemas, sus reacciones, y tienden a pensar que su forma de proceder es natural, espontánea, derivada de su personalidad, comportamientos y actitudes percibidos como intocables.” 

Marina Subirats Martori


"Para muchos catalanes, la independencia es una utopía de recambio."

Marina Subirats














No hay comentarios: